lördag 25 augusti 2007

Sv C på gymnasiet

Du kastade din kärleks röda ros
i mitt vita sköte -
jag håller fast i mina heta händer
din kärleks röda ros som vissnar snart...
O du härskare med kalla ögon,
jag tar emot den krona du räcker mig,
som böjer ned mitt huvud mot mitt hjärta...
Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.
Jag hittade precis den här dikten när jag bläddrade i en bok. Det är Edith Södergran som skrivit detta vackra och jag minns att vi diskuterade och analyserade den här dikten på gymnasiet i Sv C. Det har gått två år sen gymnasiet och jag tror att jag ser dikten på ett annat sätt idag. Det är kul att komma ihåg hur man var då och hur man är idag...och på hur man ser saker.
Nåja, dikten är fin! /M

1 kommentar:

dnL sa...

Fin och fin, ja den hade ju med ordet sköte :P Sen fatta jag dock inte resten men man kan ju inte begägra allt ;P