torsdag 9 augusti 2007

56 608 liter mjölk

Lugn och harmonisk - två ord som människor brukar beskriva mig med. Det stämmer, men ibland spritter det till och de två orden förvandlas till galen och knäpp. När det händer uppfyller jag idéer och tankar som jag grunnat eller tänkt på ett tag.
För några år sedan till exempel frågade en kompis, på skoj, om jag skulle hänga med och lämna ut telefonkataloger till halva Höörs hushåll. Jag tog det inte bara på skämt, det blev allvar för på morgonen ringde jag kompisen och undrade när hon skulle komma och hämta mig eftersom jag ville med till Höör. Kompisen fick lön...jag fick roligt - helt gratis!
Förra fredagen var jag med om en ännu roligare och knäppare sak. Natten till lördagen körde Andreas från Perstorp och hämtade mig kl. 02.20. (alltså en omväg) Då hade jag hunnit sova tre timmar. Vi körde snabbt genom mörkret och var framme i Hässleholm vid tre. Där hoppade vi in i lastbilen, eller mjölkbilen och begav oss ut i buschen för att slanga mjölk på gårdar. 28 stycken gårdar skulle hinnas med. Vid sex-tiden på morgonen styrde vi kosan mot mejeriet i Kristianstad för att tömma tankarna. Ut ytterligare en runda för att hämta mjölk och sen tillbaka till mejeriet. Ännu en runda och sen tillbaka igen för att tömma och tvätta hela ekipaget. Under hela dagen hade vi då samlat ihop 56 608 liter mjölk!
Halv sex på kvällen lämnade Andreas av mig här hemma igen. I femton timmar åkte vi mjölkbil ihop och vad mycket jag har lärt mig!
  • allt om lastbilen
  • var man sätter mjölkkvittot
  • hur man trycker in slangen i bilen
  • vad mjölkprovet är till för (mäter hur mkt celler, bakterier, fett och protein det är i mjölken)

Så nu är det bara att fråga om ni undrar hur det är att köra mjölkbil!

Just det, vi såg en hel drös med djur och jag känner att jag måste räkna upp alla nu eftersom vi hade fullt sjå med att komma ihåg vilka djur vi sett.

  • hästar
  • harar
  • kor (naturligtvis)
  • katter (jag räddade en kattunge som var blind av allt var osm satt i ögonen. Jag sa till bonden att katten inte såg och att den borde se. Han blev nog lite gruffo, sånt pjåskande med katter ville han inte ha. Men han rengjorde den lilla spräckliga kattungens ögon!)
  • ett dött hängande vildsvin
  • döda grävlingar
  • tranor
  • rådjur
  • hundar

Har jag glömt nåt Andreas?

Jo, det roligare var också att några bönder undrade om Andreas hade skaffat ny flickvän. Men nej, så är det ju icke. För Andreas flickvän heter Louise.
Jag känner igen det här...brukar vara så när jag är med Björn också.
- "Är det din pojkvän M?"
- "Nej, det är det inte, vi är bara kompisar."
- "Jaja, det brukar heta så."
- "Jo, men det är faktiskt bara så."

Nåväl, som morfar brukade säga, 56 608 liter mjölk inkört till mejeriet som så småningom skulle bli ost.
Vi får väl se vad nästa prov-yrke och galna upptåg blir!

Keep smiling! /M-rs Beaver (got the fever)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Respekt, m!

Jag har inte åkt mjölkbil under mitt sommarlov, men jag har däremot varit vaken till kl.02.20. Fast det kanske är på ett annat sätt?!

Kram

Anonym sa...

Det är på ett helt annat sätt tror jag. Du skulle hängt med....eller nej, det är nog inte riktigt din grej att åka mjölkbil. Du är en festis. Och jag gillar dig!

dnL sa...

"Jag har läst" :P.. trevligt! satt 7½ timmar i budbil idag men 15 timmar skulle jag nog inte palla :P så good work M :)

Anonym sa...

Haha, du är rolig Daniel! Var det du som körde budbil eller du åkte med nån?
Jag tycker att du också varit duktig. VI är duktiga!

Anonym sa...

Kommer inte själv ihåg alla djuren, men säkert missat nåt. Tex kaniner o så såg jag ju en räv. Det va riktigt skoj att du åkte med mig. Blir ju lätt lite långtråkigt i lastbilen om dagarna. O så hade ja säkert fått ont i magen om jag skulle ätit alla vindruvor själv, haha. =P

Anonym sa...

Just det! En räv såg du ju. Var den död eller levande?
Säg till när du har långtråkigt en annan gång, så åker jag med igen. Då kan jag stå för vindruvorna. Och så ska jag ta gummistövlar på så jag kan hjälpa till att tvätta lastbilen. :)