torsdag 2 augusti 2007

Att vara hög

Jag är ganska lång, men det är inte det jag ska skriva om nu.
För just nu är jag hög. Hög på musik. Klassisk musik.

Ikväll var det konsert i kyrkan med en duktig violast och pianist och som sista stycke spelade de Vocalise av Sergej Rachmaninov.
Det bakas små äppelknyten i min mage när jag lyssna på det här vackra stycket. Och längre in i stycket känns det som om jag kör på en lång slingrig väg genom ängar och fält på en stor Harley Davidson. Ut i friheten.

Jag gillar nästan all musik, men det är något speciellt med klassisk instrumental musik. Den innehåller inga ord, men däremot tusen känslor. Till en sång eller låt binder man sina känslor till texten, men när det inte finns någon text är det fritt fram att släppa ut alla känslor man har, fantisera, minnas, känna och bara finnas i musiken.

Här kan du lyssna på Vocalise! Gör det!
http://www.youtube .com/watch?v=h7UZhorAki4
(egentligen ville jag ha stycket spelat på cello eller viola eftersom det är större och djupare klang i dem instrumenten...men nu hittade jag inte det på internet.)
Keep smiling! /M (fru bäver)

3 kommentarer:

Christian sa...

Fantastisk musik ! ! Bra högtalare och sedan fylla ett helt rum med musik.. Härligt.. så skall man ha det !!

/En av många violaster.

Anonym sa...

Du måste spela viola för mig nångång!

dnL sa...

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, inte direkt vad jag gillar lyssna på men kul att den uppskattas så att den klassiska musiken inte dör ut!