fredag 24 augusti 2007

Mat

Jag lagade lasagne till pappa, mamma och mig idag. Det blev min och Elins specialarlasagne och det blev gott.
Det tog två timmar för pappa och mig att komma på vad vi skulle göra för mat idag och då slog det mig att jag måste ha en man som är bra på mat-förslag. Jag lagar gärna maten men förslag på mat det måste nån hjälpa mig med. Annars fastnar man i pasta, paj eller sallads-träsket och vem vill egentligen det?

Men jag måste berätta om när Elin och jag skulle göra stekt sill och potatismos med lingon. Det är vår fest-mat när vi firar något. Vi firar saker ganska ofta. :)

Iaf så fick Elin i uppgift att köpa sill i fiskdisken på ICA. Hon kom tillbaka med fem firrar och sa att de skulle vattnas ur en stund eftersom det var salt sill. Okej, vi lade dem i vatten och väntade en stund. Hur lång tid är en stund förresten?
Sen tillagade vi de små döda liven och satte oss till bords. Det läskades i munnarna på oss och läsk var det enda vi ville ha sen. För salt sill ska visst inte ligga i vatten en stund utan i ett dygn!
Det var så salt så vi höll på att dö, men vi kastar inte mat så vi satt snällt och åt upp.

Vi lärde oss iaf att det är skillnad på sill och salt sill!
Slut på mat! /M

1 kommentar:

Anonym sa...

Oh, I remember that :)

Jag lagar mycket av en viss sorts mat, men det skulle vara att överdriva om jag sa att jag fastnat i något pasta eller paj-träsk. Äter inte så mycket pasta som jag trodde att jag skulle göra som student och din tomatpaj som jag lärt mig att göra är supergod. Gör den dock med variation och alla tycker jag är så duktig när jag gör paj och lasagne och står och suktar längtansfullt :)
Men du och jag lagar olika sorters mat. Tycker det är ganska intressant att det är så!