tisdag 3 juli 2007

Thank you for the music

Tänk vad mycket musik kan betyda!
Är man glad lyssnar man på musik, är man ledsen lyssnar man på musik, har man tråkigt lyssnar man på musik och har man bråttom lyssnar man på musik för att lugna ner sig.
Musik framkallar känslor som man inte visste att man kunde känna. Musik hjälper till att minnas något som man inte längre har kvar men som kommer fram genom musiken.

Ibland är det texten man fastnar för och ibland är det musiken som fängslar.
Musik gör märkliga saker med oss, den liksom förtrollar.

Ikväll var det åter dags för Allsång på Skansen. Oh Laura, eller Laura of Sweden sjöng sin sång Release me. Hon är grymt bra och intog verkligen scenen med sitt coola lugn. Jag är glad över att äntligen kunna börja lyssna på den låten igen, för den är verkligen bra.
Som sista låt i programmet (förutom Stockholm i mitt hjärta) sjöng Per Gessle sin Sommartider. Alla sjöng med och kunde texten utantill, även barn som inte fanns när sången kom till.

Helena Josefsson är också en sångerska som jag gillar. Jag kan inte säga att jag har Gessle som nån favorit direkt, men hans album Mazarin ligger mig varmt om hjärtat eftersom den påminner om en sommar i en sommarstuga i Värmland med mina vänner...för jättelängesen. Men Helena, som är Gessles bakgrundssångerska, har något speciellt. Jag fastnade direkt för hennes melodier och texter när jag hörde hennes skiva Sandy Mouche, and poems for the unborn. Och nu har hon släppt en skiva till som heter Dynamo. Ett tag ville jag limma fast skivan i väskan för att inte tappa bort den. Men nu är den bevarad på ett säkert ställe istället.
Har du nåt musiktips? /M

4 kommentarer:

Anonym sa...

http://youtube.com/watch?v=4YFmCAdhdNQ

Christian sa...

Oh Laura.. Fantastiskt.. Hon råkade väl bli känd i samband med Saab-reklamen nästan.. ? Månda samlas Bävern, Björnen och Laxen..

Anonym sa...

Ååå, det kommer alltså bildas en djurpark här. Vad ska vi kalla den?

Mycket riktigt att Oh Laura blev känd genom SAAB-reklamen!

Björn sa...

Djurpark i Klippan på måndag alltså! Det blir en spännande upplevelse!