onsdag 4 juli 2007

"Vilse i Hörby"

Systeryster, Lisa, Clara och jag fick ett impulsryck idag och bestämde oss för att åka till Hörby marknad. Vi var framme vid sex-tiden vid Emmas hus (en annan kompis) och där kunde vi parkera bilen men också låna hennes toalett. Härligt! (vi vaktmästartjejer dricker mycket vatten).
Det tog ett litet tag innan vi hittade till marknadsgatorna. Först gick vi fel och hamnade mitt i ett lopp, ett marknadslopp kanske? Men till slut kom vi fram till vårt mål.
Väl inne så fick jag världens magknip. Antingen berodde det på att jag vräkt i mig för mkt tårta några timmar tidigare och inte tålde grädden eller var det för att jag inte ätit riktig mat på sju timmar. Men med lite mat i magen, en snäll syster som lånade ut sitt knä så jag fick vila huvudet hos henne och en Panodil så var jag och de andra tre redo att springa runt och trängas med folk.
Lisa och jag hittade plötsligt ett stånd där två män sålde LP-skivor. Jag hittade två TOTO-skivor för 20 kr stycket. Jag köpte dem och Lisa roffade åt sig fem braiga skivor. Nöjda gick vi vidare och hittade vykort för 1 kr stycket. Nu ska det skickas vykort igen!
Vid åtta-tiden gick vi tillbaka till bilen...men var fanns Emmas hus och bilen? Vi virrade rundor ett tag i helt fel bostadsområde, men efter att ha frågat ett antal snälla människor om vägen, så hittade vi till slut vår farkost som skulle ta oss hem.
Så filmen "Plötsligt i Vinslöv" kan slänga sig i väggen, för snart släpps "Vilse i Hörby" :)
När vi då hittat bilen styrde vi hemåt...men vi råkade styra fel på nåt sätt (igen), så vi hamnade i Kristianstad. Det blev en timmes längre resa, men vad gör det när man får se både Hässleholm, Tyringe och Perstorp och dessutom har världens bästa sällskap?!
Du undrar hur det varit på jobbet?
Jag har haft det lika bra som alla de andra dagarna om inte ännu roligare. Vår boss fyllde år, så vi firade honom med tårta och blommor. Jag och Wiweca var inne i byn och köpte blommor till altaret. När vi gick ut ur affären ser vi en av våra vaktmästare, Jonas, som har semester nu. Han är boxare och ser ganska biffig ut. Men Jonas såg inte oss...så Wiweca busvisslade på honom och skrek det högsta jag någonsin hört "Haaaallå snygging...jobbar inte du på kyrkogården?". Gissa om folk tittade på oss. Jag undrar fortfarande om Jonas fattade att det var vi eller om han inte orkade vända sig om och titta efter vem det var.
Förresten kom vi vaktmästartjejer på att det inte är nån idé att ragga på en begravningsgudstjänst eller ute på kyrkorgården. Hur skulle det låta om vi sa till en snygg kille efter en begravning "hej, är du här ofta?"....tror inte det funkar, men man ska aldrig säga aldrig. Imorgon har jag min första begravning för den här sommaren. /M

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har ätit mycket tårta? Är det så att det är överbliven begravningstårta? Med en far som är kyrkoherde och en snäll husmor (frid över henne, hon är hos änglarna nu), så sprang man i församlingshemmet och åt överbliven begr.tårta. Slår aldrig fel, gulnad grädde (lite hård) och med aprikos eller kiwi. Alltid! Det är detta som byggt upp min överkropp ;)

Anonym sa...

haha, vilse i hörby :)
det synes jeg er sjov

Björn sa...

Begravningstårta har man ätit i sina dar! Men det har nog inte byggt min vackra överkropp men säkert Christians! Tårta är aldrig fel, såväl med gulnad grädde eller majonnäs från gårdagen! Christian har ju alltid med sig bestick om ifall attdet skulle serveras kålpudding, jag har lltid med mig detsamma och det skulle serveras smörgårstårta! Ser dessutom fram emot filmen "Vilse i Hörby"! Hopaps ni hade en fin tid där, även om det innebar en extra runda i Östra Göing! Vi ses på måndag M! Kram!

Anonym sa...

Det var ingen överbliven begravningstårta. Sån lyx har vi inte här. Det var chefens födelsedagstårta vi åt. Gotte!