torsdag 19 juli 2007

Sv.ps 218

"Jag har ofta frågor, Herre, men så sällan har jag svar!"

Min jobbekompis avskyr fisk, frukt och bär. Hans mamma hade lagat fisksoppa som han hade med sig i en termos. Han hällde upp lite soppa i en mugg och skrattade medan han sa att han inte skulle skaka termosen för då skulle alla fiskbitar komma i muggen.
Han våndades över att han skulle dricka den äckliga fisksoppan. Men eftersom hans mamma sagt åt honom att han måste äta ordentligt för att orka med att jobba så var han tvungen att dricka upp allt. Jag hjäpte honom med några uppmuntrande ord och tipset att hålla för näsan medan han drack. Han tog en klunk och svor.
"Håll för näsan", sa jag igen.
Han tänkte ett tag och sen frågade han om jag hade ett gem som han kunde sätta över näsan. Jag sa att det nog inte skulle funka så bra med ett gem.
Till sist drack han upp allt som han hällt upp i koppen. Duktig kille!

Men nu undrar vi, varför smakar man inget om man klämmer om näsan?

Ikväll var det sommarmusik i kyrkan och jag var där. Jag blev rörd av några sångtexter. Då tänkte jag, att eftersom jag lätt blir rörd och då gråter...och när jag gråter forsar vatten ur både näsan och ögonen...sen blir jag helt röd i hela ansiktet av all gråt. Hur ska det bli när jag gifter mig. Jag kommer bli rörd av stundens allvar och när vi (min man och jag) vänder oss om för att gå ut, kommer jag var helt rödgråten av lycka.
Frågan är: hur gör jag för att inte bli så himla röd? Eller rörd?

Detta var dagens tankar.
"Jag har ofta frågor, Herre, men så sällan har jag svar!" /M

3 kommentarer:

dnL sa...

fisksoppa , usch vad äckligt :P.. Jadu, jag tror att när du inte känner lukten så försvinner mkt av smaken, inte allt såklart. Och med hjälp av lukten kan man ofta veta om det är gott lr inte. Tror det är ett starkt sinne när det gäller sånt. Men smaken finns nog kvar bara att du inte märker av den lika mycket då du stängt av ett sinne. Hm, jadu den andra frågan var betydligt svårare, Tror inte du kan ändra på det, oftast blir man nog van och så slutar man bli rörd osv av sånt efter ett tag, inte allt då men lite mindre röd i ansiktet. Men nedu jag vet inte :/.. Eller jo , det borde ju finnas sånt vattenbaserat smink som gör det mindre synligt. Hoppas det löser sig med dina frågor :)

Christian sa...

Håller med föregående skrivare. Vi har egentligen bara att känna av sött, salt, surt och beskt. Men så "luktar vi i oss" mer smak. Stäng av näsan och vips, smaker försvinner nästan. Tänk när man är "däd i däsad" (tät i näsan, uttalat på ett tätt vis), då smakar det inte mycket.

Ett prov till för fru Bäver: Prova att stå på 1 ben i 10 sek. Sedan så provar du igen, fast blunda också. Är det lättare eller svårare ??

På återskrivande.

Björn sa...

ROliga tankar det blev av detta då! Christian om någon borde väl veta hur det känns att vara "däd i däsad", det är ju ofta förekommande där! Speciellt om kvällarna. Kul läsning denna gången - också! Kram