måndag 30 juli 2007

Ingmar Bergman är död

Ingmar Bergman har nu gått bort...

Vilken regissör!
Jag minns när jag var ungefär 8,9 år och råkade se lite av filmen "Det sjunde inseglet". Jag blev helt livrädd när jag såg skådespelaren som spelade Döden. Hua, jag kan fortfarande rysa åt detta!
(Jag var inte som Håkan Bråkan i julkalendern för några år sedan, som såg denna film om och om igen!).

Och så är det ingen jul utan "Fanny och Alexander". Jag älskar denna film. Speciellt Gunn Wållgren som farmor, en oas av trygghet när så mycket hände. Jag hyr den alltid om den inte går på SVT, för den måste jag se då! För några år sedan sände de den oavkortade versionen som var flera timmar lång, och det var onekligen ganska så mastigt. Men vi satt bänkade här hemma och såg tappert till slutet, och man fick reda på en del saker som gjorde att man förstod andra saker bättre.

Men det är roligt, tycker jag, att se att den vida världen minns Ingmar Bergman (se länkar):
I New York Times exempelvis
Och i LA Times
Washington
The Guardian
CNN
Politiken
DN

Ingmar Bergman är ju någon som alltid har funnits och det känns lite konstigt nu när han inte gör det längre. Samma sak med Povel Ramel och fler som har gått bort detta år och så vidare. De har ju liksom alltid funnits där!
Så lite tomt blir det och så tomt på Fårö förstås.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi ska se Smultronstället när terminen börjar...eller när det blivit höstigt mörkt och rått. Då ska vi se en massa film och äta nötter och choklad. :)