onsdag 6 juni 2007

Nocturne in F minor


När man lyssnar på Chopin, så känns det nästan som om man levde år 1905 och satt i sin trädgård. Genom fönstret hör man några toner av Chopin, och tyllgardinen fladdrar...

Övriga händelser 1905:
*Unionsupplösningen mellan Norge och Sverige sker
*Rysk-japanska kriget slutar
*Gustav VI Adolf gifter sig med sin Margareta (som dock inte hann bli mer än kronprinsessa. Hon dog 1920 och då var hon gravid med deras sjätte barn. Hjalmar Branting lär ha sagt efter att hon dött att: "Nu har solstrålen på Stockholms slott slocknat.")
*"Doktor Glas" av Hjalmar Söderberg ges ut
*Flickor får detta år, tillgång till läroverksstudier

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att jag hade ett pianostycke av Chopin på en CD, annars hade jag inte fått känna samma känsla som du hade när du skrev inlägget! Nu flyger jag iväg med musiken, tack!

Christian sa...

En liten hälsning bara. Käkade Falafel bakom Lunds universitet igår ! Trevligt ;)

Björn sa...

Jag vet inte om ni antydde det, men Chopin levde inte 1905. Han föddes 1810 i Polen och dog 1849 och ligger begravd på Pére Lachaise i Paris! Så är det :)

cm sa...

We know we know! Men C menade nog att det kändes som hon levde 1905 när hon lyssnade på musiken...men Chopin hade redan levat..och dött då. Hurra för honom!

Christian sa...

Hej CM o Fru Bäver.. Jag har hört att det är Rix FM-festivalen i Hbg i sommar ! Stämmer det ? Ska ni hoppa runt med tjo o tjim där ? Mvh C

cm sa...

C ska nog inte tjimma just i Hbg, men det ska däremot Fru Bäver göra!