söndag 25 november 2007

Pågatågen i Skåne

Alla Pågatåg är uppkallade efter en känd skåning,
oftast författare eller skådespelare.
På insidan i första vagnen står det lite fakta
om personen som tåget heter.
I morse åkte jag med Pågatåget Henry Dunker och så
här stod det om honom:

Henry Dunker (1870-1962), industriledare.
Född i Danmark men med Helsingborg som hemort från unga år.
Gjorde de i Helsingborg tillverkade galoscherna till en världsartikel
och lade under namnet Tre Torn under sig i stort sett
hela gummiindustrin i Sverige.
Testamenterade sin mycket stora förmögenhet till i huvudsak
olika nyttigheter i Helsingborg.

12 kommentarer:

Peter Madison sa...

Där jag bor finns inga pågatåg...bara godståg...

Hej på er!

Anonym sa...

Godst�g..Gudst�g...Boytrain..

Peter Madison sa...

Det finns en by och en tågstation strax innan Trondheim som heter Hell. På tågstationens väg finns en skylt där det står godsexpedition. Lite kul.

Anonym sa...

Hahaha, det var faktiskt rätt kul! Man kanske skulle göra en liten tripp dit!

Peter Madison sa...

Gör det...fint i Trondheim förövrigt!! Nidarosdomen är mäktig och så finns det världens mysigaste fik som serverar sjuuukt goda våfflor! :)

Anonym sa...

Å, serverar de goda våfflor så vill jag ännu mer åka dit. Hoppas det finns mkt grädde och hjortronsylt...mmmm
Har du varit mkt i Norge?

Peter Madison sa...

Njae...mest i Trondheim faktiskt. Jag bor ju i Östersund så det är lätt att ta tåget dit. Jag och några grannar har åkt dit ett par gånger...och käkat våfflor...med grädde och hjortronsylt! :)

Anonym sa...

I Östersund - det är långt upp. Jag bilade upp dit för några somrar sen då vi har familjevänner där. Vi var bla på Jamtli och sen for vi vidare upp till en stuga i Ottsjö.
Jag blir mkt sugen på våfflor med geggamojja på nu!

Peter Madison sa...

Se där...då vet du ju var jag bor...typ.
Mm..undrar om det inte blir våfflor med geggamojja imorrn!

cm sa...

Hänger du mkt ute på Frösön då? Där är himla vackert..man kanske skulle ta tåget upp i sommar och plocka blommor på nån skön äng och lyssna på Peterson-Berger.
Ät våffla med geggamojja för mig med!

Peter Madison sa...

japp...brukar cykla och gå runt frösöberget! Ta tåget å kom hit i sommar vetja...:)

Mm...kommer lägga mig grymt sugen på våfflor...arrghh...

cm sa...

Ja, jag vill ju ut och tågluffa så varför inte?. Varför göra det i Europa när man kan göra det i Sverige?
Min enda tanke när jag somnar kommer också vara våfflor...med geggamojja på, mkt geggamojja.