torsdag 8 november 2007

Hollywood hos M


Jag ramlade! Efter tio veckors stress och sen en mastodont-tenta föll jag pladask i trötthets-träsket. Så den här veckans timmar har spenderats ihopfallen i en hög på golvet eller uppkrupen i sängen tittandes på filmer som:




- Linas kvällsbok
- Höstsonaten av Ingmar Bergman
- Persona
- Lotta på Bråkmakargatan
- Stolthet och fördom

Det här är mycket film för att vara jag. Men ack så mysigt det är att sitta i mörkret med en filt och en bäver tätt intill sig. Förresten lyckades jag kära ner mig i Lottas pappa för han är så himla snäll, lugn och go. Så ska min blivande man vara.

Och sen vill jag gärna att det ska gå till så som det gör i Stolthet och fördom. Jag vill att en Mr Darcy ska ska komma och fria till mig, att jag först ska säga nej och sen ångra mig några veckor senare när jag inser hur älskvärd Mr Darcy ändå är. Sen ska vi föra samma dialog som i det amerikanska slutet och inte som det europeiska och sen ska han kyssa mig när mörkret faller.
Var är du Mr Darcy som är som Lottas pappa?

Det är hur bra som helst att låna filmer på biblioteket. Man kanske inte får de senaste filmerna, men vad gör det när man inte sett de gamla filmerna ännu.
Jag trivs mycket bra med Stadsbibliotekets utbud av Hollywood! //M

6 kommentarer:

"Pooptroop" sa...

lite kul att ingen av filmerna du nämner är en hollywoodfilm ;)
(kanske man kan räkna stolthet och fördom som en.. men inte de andra)

var bara tvungen, besserwissern i mig kunde inte låta bli

Anonym sa...

Men hur vet man om det är en Hollywood-film eller inte? Lär mig så jag också kan vara en besserwisser!
Och nu får du inte ta ner mig på jorden - förra veckan var jag en ragata och då lekte jag att jag var i Hollywood. Jag vill behålla den känslan så länge det går.

"Pooptroop" sa...

först och främst så är en hollywoodfilm producerad i just hollywood. svenska filmer såsom bergmans överskattade filmer räknas inte dit, det närmsta vi kan komma hollywood, är trollywoodfilmer...

Anonym sa...

Ja, okej, så långt är jag också med att en film som är tillverkad i Hollywood är en Hollywood-film. Men om man inte vet var den är producerad, kan man då se på filmen att den är gjord just där? Typ nån dold Hollywood-kod?

"Pooptroop" sa...

en giveaway är ju att filmen inte är svensk ;)

Anonym sa...

Haha, så långt är jag också med! Men ge mig fakta!