söndag 14 oktober 2007

Vispop 2

Jag hittade en gammal vispop-bok här hemma från 1992 och satte mig genast vid pianot för att beta av låtarna. Jag fastnade för en söt liten låt som man idag nog inte hade tagit med i en bok som Vispop. Men låten, som är skriven av Magnus Andersson och text av Karin Boye, flyttade genast in i mitt hjärta.
VARFÖR
1. Varför skall man älska den man ändå aldrig får, varför tändes i mitt hjärta kärlek vid så unga år. Varför skulle vi väl mötas, varför korsar du min stig, ödet förde oss tillsammans, säg mig varför träffade jag dig.
2. Jag har kämpat, jag har lidit smärtans bistra kval för dig, men du kan väl inte hjälpa att du inte älskar mig. Jag skall älska dig för evigt, dig för evigt hålla kär, älska blott och tåligt lida, fast jag nu förskjuten är.
3. Trots att hjärtat skall förblöda, inget hindra kan dess kval, endast döden kan oss lösa ifrån denna jämmerns dal. Den som älskat aldrig glömmer, den som glömt ej älskat har, den som älskade och glömde, visste ej vad kärlek var.
Texten är fin, men melodin är ännu bättre. //M

5 kommentarer:

lilla my sa...

Det finns en anledning till varför det finns så många sånger om olycklig kärlek. Det gör så förbannat ont att bli ratad. Det är så svårt att förstå och det upptar så mycket tid.
Men fantastiskt när det kan kanaliseras och komma ut som vackra sånger.
Eller lite småbitska, som på Rigmors senaste. Rekommenderas varmt.
Även gamla slagdängor som "Har du kvar din röda cykel", "Regnet det bara öser ner" (svensk text på Raindrops keep fallin' on my head) och "Cry me a river" river gott.
Vackert vemodig kärlekssång - "Med ögon känsliga för grönt" med Stefan Sundström och Nina Ramsby. Får även ett cynsikt hjärta att smälta...

Björn sa...

Detta var något av det finaste jag läst Martha! Till den tidiga frukosten som vanligt, läste jag denna och blev alldeles tagen! Jag är inte förvånad att Karin Boye faktiskt lyckades skriva något sådant helt fantastiskt vackert!

Anonym sa...

Ja, visst är det vackert...jag blev också helt tagen när jag satt och sjöng den där hemma i söndags. Den får vi sjunga ihop nästa gång vi träffas.

Björn sa...

Jag läste den nu imorse igen och blev lika tagen! Håret ställde sig på armarna på mig! Fantastiskt!!

Anonym sa...

Jag vill ha ett piano här NU, på direkten...helst noten också så jag kan spela den. Och sen när jag har det, så ringer du hit så jag kan sjunga den för dig. Texten blir ännu bättre med melodin till. I promise!