fredag 26 oktober 2007

Fem koppar the

I tisdags tog jag tåget till Malmö för att träffa Marie som jag bodde tillsammans med i Glimåkra.
Vi bestämde att vi skulle fika nånstans på nåt mysigt ställe, men jag var jättehungrig så jag vill ha riktig och mycket mat. När man är så där döhungrig så har man alltid svårt att hitta och bestämma sig var man ska äta. Det kändes som vi gick runt halva Malmö, men till slut hittade vi en mysig thai-restaurang med bra rätter för det överkomliga priset 40 kronor. Där beställde vi och slog oss ner. Jag kastade i mig all mat och sen fick jag sitta och prata på om allt jag inte hunnit berätta för Marie under de två månader vi inte setts. Under tiden åt Marie upp och sen bestämde vi oss för att promenera en bit och se om vi kunde hitta ett sånt där mysigt café som vi sagt från början. Vi hittade ett Fairtrade-fik mitt på gågatan. Det var ganska dyrt där inne, men vi kom fram till att en kanna the skulle vi ha råd till nu innan CSN-pengarna kommit. Och the fick vi! I litervis kändes det som. Jag drack fem koppar och Marie två och sen kom Maries pojkvän och hjälpte oss att dricka upp det sista. Men det var ett gott the som smakade jul!
Tre timmar senare när jag skulle ta tåget hem var jag jättekissnödig, så det var bara att springa in på Pressbyrån för att höra om jag fick låna deras toalett.
"Det finns en invalid-toalett tvärs över stationen och det kostar en femma" sa tanten i kassan.
Invalid-toalett? - tänkte jag. Vilken namn! Heter det verkligen så?
Jag växlade iaf till mig lite femmor på McDonald´s och sen hade jag en hel invalidtoalett för mig själv, ja toaletten var så stor så jag kunde göra lite moves innan tåget gick.
Mitt råd är ändå: se till att ha en gratis toalett nära när du druckit flera koppar the.
Tack för en trevlig kväll Marie och GPS-pojkvännen! //M

3 kommentarer:

dnL sa...

Det är problemet , finns inga gratis toaletter i hela stan, 5 spänn för att gå på toa är ABSURT!

Anonym sa...

Hos mig får man gå gratis på toaletten! Och jag bor mitt i stan!

lilla my sa...

Betalar gärna en slant om det är rent och snyggt.
Ofräscheten är det värsta med offentliga toaletter, tycker jag...
Men så är jag ju heller inte student längre.