tisdag 16 oktober 2007

Att finna den rätte/rätta

Detektivbyrån snurrar i spelaren och söver mig nästan. Det har varit en lång dag i skolan med två dubbelföreläsningar med KG Hammar och spring på olika kårer för att hitta en fungerande micro. Men innan Detektivbyrån söver mig måste jag berätta det här:
Ikväll gick jag och mina vänner till Credo för att lyssna på ett föredrag med temat "Äktenskap och sexualitet".
En kvinna som arbetar i Lunds kommun som familjerådgivare berättade om Bibelns syn på äktenskap och sexualitet samt hur man hittar den rätte/rätta.
"Lätt för henne att säga när hon varit gift med en man i 31 år", tänkte jag. Men hon sa något väldigt klokt som jag kommer bära med mig. "Gör dig själv till den rätta!", sa hon.
Varför gå och leta efter den rätte när man själv kanske inte känner sig som den rätta ännu? Lägg hellre kraften på att utveckla dig själv än att söka och söka utan att finna. Det är klart att man ska leta, men jobba på dig själv så länge medan du letar. "Gör dig själv till den rätta!"
När vi kom ut från föredraget och efterföljande fika hade det börjat duggregna. Gatlyktorna lyste upp de gulnade löven på träden och luften var fuktigt frisk - gott att andas.
Något som kommun-kvinnan också sa var att man inte skulle hålla inne med sin längtan, utan berätta. Och nu ska jag berätta om kvällens längtan.
Min längtan är att få traska hem genom Lund en ljum oktoberkväll, hålla någon i handen och vara helt tysta tillsammans för att kunna lyssna på regnet som stilla faller mot gulnade löv.
Så nu: ut med längtan och gör dig till den rätta!
Keep up the good work! //M

Inga kommentarer: