söndag 16 september 2007

Begränsningar, vad är det?

Igår var jag på IKEA och nästan alla inköp var impulsköp. De brukar faktiskt vara de bästa tycker jag.

Ny högre TV-bänk? Ja! Då behöver jag inte pallra upp TV:n med Malmö/Lund-telefonkataloger längre.
Nytt litet bord i köket? Ja! Det är ju bra, då får vi mer plats till tekniska apparater.
Ny lampa i hallen? Ja! Då blir det höstmys direkt när man kommer innanför dörren.
Nya muggar? Ja! Grönt matchar det nya bordet.
Nya ljusstakar? Ja! Ännu mer höstmys!
Ny toalettborste? Ja! Fräschare och finare att titta på borsten när man gjort nummer två eller ska städa.

Bara bra saker, bara bra saker!
Nu är frågan mer: Hur får jag med mig allt på tåget ner till Lund?
Det tyngsta paketet väger 12 kg och det är inte det enda jag ska ha med mig.

Mamma tyckte att jag måste inse mina begränsningar. Men jag vill inte det! Jag har försökt packa allt, hålla i allt, vrida på allt för att få till det så bra som möjligt.
Mamma upplyste (igen) om att judarna bär kippan på huvudet för att de ska inse sina begränsningar och istället inse att Gud är den ende som inte har några som helst begränsningar.
Jag vet att Gud är större, men jag ville så gärna försöka!
Till slut fick jag inse att det inte går. Också jag har begränsningar.
Så jag tar det som jag kan och låter mamma ta resten i bilen när hon ändå ska ner på onsdag. Tack!

Keep smiling! /M

4 kommentarer:

Björn sa...

Kära Martha! Visst har vi begränsningar men vi måste också få sväva ut lite. Kramen

dnL sa...

Martha, du får ta och skaffa bil :P Livet blir enklare då, eller helt enkelt ha någon som kör dig vart du vill :P Vart står det att "gud" inte har begränsningar då? I fakta raderna sist i boken ;P? Nemen transport finns alltid och har du tillräckligt men pengar så kan du flytta hur mkt du vill ;P

Anonym sa...

Björn, klart vi måste få sväva ut också. Det är härligt att släppa allt och bara sväva, jag borde bli bättre på det. När ska vi släppa loss?

Anonym sa...

Daniel...jag har ju inget körkort så det är inte lönt att skaffa bil då. Och de jag känner som har både körkort och bil bor inte här. Jag är fast på tåget. Som tur var så gick det bra, för tar jag på mig något så kämpar jag för och med det! Och nu är mitt 12 kg-paket nere hos mig!